malaria sneltest

maben
11 Mrt, 2013 19:07

In een dokterspost in oost Afrika liet ik me in februari dit jaar testen op malaria.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik een sneltest. Ik wist niet die bestonden!

Dit is een strip waarop met een pipetje een druppel bloed gedaan moet worden..

Dit bloed moet gemengd worden met een speciale vloeistof en dan is het wachten op het aflezen.

Wordt een streep zichtbaar dan is het goed want dat is de teststreep. Zijn er meerdere zichtbaar dan heb je malaria.

Er moet een aantal minuten gewacht worden voor het zichtbaar is.

Wanneer de test goed afgenomen wordt schijnt hij betrouwbaar te zijn.

De dokter kon met de strip, pipet en vloeistof naar de patienten thuis.

In afgelegen gebieden zou je de strips ook zelf mee kunnen nemen indien je vooraf leert hoe je die moet gebruiken.

Dit ter info. Voor meer info: google zelf.

Misschien is dit hier ooit al eens gemeld? Ik kon het niet terugvinden vandaar dat ik het even meld.

Bewerkt 12 Mrt, 2013 21:46
house
11 Mrt, 2013 19:39

In de meeste ziekenhuizen in Gambia worden deze ook gebruikt.

Wel is het zo dat het soms enkele dagen kan duren voordat malaria zichtbaar is in het bloed ( ik weet niet of dit aan de test ligt). Dus het kan zijn dat de test negatief is en dat degene wel malaria heeft. Dit wordt er in de ziekenhuizen vaak ook niet bijvertelt. Dat als de test negeatief is en je blijft ziek dat de test dan met een paar dagen overgedaan moet worden. Dit heb ik afgelopen najaar tot 2 keer toe meegemaakt.

mariama19
11 Mrt, 2013 20:18

begin januari heeft een kennis van mij in Kanifing hospital ook zo'n test laten doen en binnen een paar minuten uitslag. Het is alleen een constatering van Malaria niet welke soort. .

Jan Steenhuis
12 Mrt, 2013 10:59

Ook de door ons gesponsorde kliniek in Kololi (kim and Niels kliniek op terrein nurseryschool) kan deze test uitvoeren

Heeft ze op voorraad.

Veel toeristen,en ook wijzelf laten dit na chequen voor vertrek naar Nederland na langer verblijf in Gambia omdat vaak hier malaria niet als zodanig herkent wordt in Nederland.

Niet voor niets wordt vaak gesteld.

Je kunt beter malaria krijgen in Gambia als in Nederland

sweetie
12 Mrt, 2013 11:17

Jan Steenhuis Schreef:

——————————————————-

> Ook de door ons gesponsorde kliniek in Kololi (kim

> and Niels kliniek op terrein nurseryschool) kan

> deze test uitvoeren

> Heeft ze op voorraad.

> Veel toeristen,en ook wijzelf laten dit na chequen

> voor vertrek naar Nederland na langer verblijf in

> Gambia omdat vaak hier malaria niet als zodanig

> herkent wordt in Nederland.

> Niet voor niets wordt vaak gesteld.

> Je kunt beter malaria krijgen in Gambia als in

> Nederland

In Nederland wordt malaria uitstekend herkend.

Je moet alleen wel aangeven dat je in een malaria land bent geweest.

Ook hier in Nederland hebben ze een sneltest (weet ik uit eigen ervaring).

Van de ‘echte’ test duurt de uitslag langer, maar het grote voordeel is dat niet alleen malaria wordt herkend, maar ook malaria die inmiddels niet langer actief is.

Als er resten van de parasiet in het bloed zitten komt dat naar voren.

Die parasiet marcheert namelijk uiteindelijk de lever in en op dat moment dus niet actief zijn.

Andrea
12 Mrt, 2013 11:55

Voordeel van testen in Gambia is dat het bijna niks kost. ( ziekenhuisje Tanji 15 dall )

Dus bij twijfel direct laten testen dan loop je het minste risico.

Dikkie
12 Mrt, 2013 12:13

Ik heb 3 testen mee na huis genomen na de vakantie. 1 Euro kost een test.

Ongeveer 15 minuten wachten hoe hoger het streepje hoe meer de malaria parasiet in je bloedbaan zit.

Lily1949
12 Mrt, 2013 14:25

Moest 3 keer naar het ziekenhuis hier in Nederland om te laten prikken op Malaria.

ria
12 Mrt, 2013 17:29

Koop jij die test dan in de apotheek en moet je er veel bloed voor hebben?

elisabeth
12 Mrt, 2013 18:58

Het is inderdaad zo dat er kennis en apparatuur nodig is om de verschillende soorten Malaria-parasiet te onderscheiden. Die is er lang niet altijd…..